سربازی چون میثم تمار

ولایت سربازی چون میثم تمار می خواهد نه مختار که ...

سربازی چون میثم تمار

ولایت سربازی چون میثم تمار می خواهد نه مختار که ...

استقبال علی مطهری از بازگشت خاتمی/ شروط خاتمی عادلانه است!

تصویر بزرگ
علی مطهری در ادامه ایفای نقشی که در سال‌های اخیر و خصوصا ایام پس از فتنه در عرصه سیاسی کشور بر عهده گرفته است، با تابلوی اصولگرایی و در مقام محلل فعالیت‎های سیاسی سران فتنه، در گفتگویی با خبرآنلاین، رسانه این جریان، تلاش کرد تا فضا را برای حضور خاتمی آماده کند.

در حالیکه اعلام شرط از سوی خاتمی و دورخیز برای حضور در عرصه سیاسی کشور، خشم مردم آسیب دیده از فتنه‏های سران فتنه را برانگیخته است، علی مطهری به عنوان اولین خط شکن به میدان زد تا با کمک رسانه نزدیک به جریان خود، اولین خطوط قرمز آشتی با سران فتنه را بشکند. در ادامه این مصاحبه را بدون دخل و تصرف می خوانید:

علی مطهری هرجا که از دولت حرف می​زند، اشاراتی به رویکرد احمدی​نژاد و مشایی دارد و آن را کلیتی حاکم بر دولت می​داند.

کما اینکه وقتی از نوعی پیوند میان دولت و بخشی از اصلاح​طلبان سخن می​گوید تاکید دارد که احمدی​نژاد و مشایی در پی جذب 14میلیون نفری هستند که به موسوی رای دادند.او ردپای آنها در ارائه فهرستی از نامزدهای گوش به فرمان برای مجلس نهم را ردیابی کرده و پیش​بینی می​کند که نظر جامعتین را هم نخواهند پذیرفت.

این نماینده تهران در گفت​وگو با خبرآنلاین، آخرین تحلیلش از فضای سیاسی کشور را مطرح نمود. تحلیلی که قائل به حضور اصلاح​طلبان است و برخلاف خطوط قرمزی که برخی چهره​های اصولگرا برای حضور دوباره اصلاح​طلبان مطرح می​کنند، به جز موسوی و کروبی، دیگر چهره​های این طیف را مجاز به حضور در عرصه سیاسیت می​داند.

فرزند شهید مطهری رویکردی استقبال گرایانه نسبت به حضور خاتمی در فضای سیاسی کشور دارد و نه تنها از دیدار نمایندگان اقلیت با او حمایت می​کند، بلکه اصولگرایان را هم به چنین دیداری دعوت می​کند تا مسائلشان را با او در میان بگذارند. همچنین او نه تنها شروط خاتمی برای آزادی زندانیان سیاسی را عادلانه می داند بلکه استناد به اعترافات آنها برای رد صلاحیت چهره​های اصلاح​طلب را هم مجاز نمی​شمرد.

«احمدی​نژاد با یک مصاحبه قانون عفاف و حجاب را هوا کرد»، «با دوری از آرمان​های انقلاب غیرت متدینین را کشته​اند»، «اگر دولت اصلاحات دم از مکتب ایرانی می​زد، دمار از آن در می​آوردند»، «اتهامات انتخاباتی سایت​ها به افراد آنقدر زیاد است که فقط باید امیدوار به مغفرت الهی باشیم» از دیگر تیترهایی بود که می​شد برای این مصاحبه انتخاب کرد. مصاحبه​ای که به دلیل کسالت دکتر مطهری به شکل مکتوب انجام شد.

مشروح گفت​وگو با وی را در ادامه می​خوانید:

***

با گذشت یک سال و اندی از انتخابات ۸۸ که برخی از آن به عنوان مرزبندی نوین در فضای سیاسی کشور یاد میکنند، به نظر شما این مرزبندیها تا چه میزان تعمیق شده و امروزه جغرافیای سیاسی کشور دارای چه ابعادی است؟

من قائل به مرزبندی نوین نیستم. انتخاباتی برگزار شده، برخی به نتیجه آن معترض بوده​اند، مسئله​ای که در همه کشورها رخ می​دهد. منتها ما چون هر مخالفتی را به مخالفت با اسلام تعبیر می کنیم، آن را تبدیل به یک بحران کردیم و بی جهت عده​ای کشته شدند. هم اصلاح​طلبان و هم اصولگرایان در این بحران نقش داشتند و البته نقش اصلاح​طلبانی که به جای آن که اعتراض خود را از راه قانون پیگیری کنند، آن را به خیابان​ها کشاندند بیشتر بود. اشتباه اصولگرایان این بود که در مقابل این اعتراض، به جای آن که ابتدا به اقناع بپردازند، از همان ابتدا به خشونت روی آوردند. بنابراین مرزبندی نوینی درفضای سیاسی کشور ایجاد نشده، اما استعداد این مرزبندی جدید وجود دارد؛ زیرا نتیجه افراط گری بخشی از دو طرف، نزدیک شدن عقلای اصولگرا و اصلاح​طلب به یکدیگر بوده است. در واقع صف دوستان دانای انقلاب از دوستان نادان در حال جدا شدن است.

فکر می کنید احزاب منتسب به جریان اصلاح​طلب و نخبگان سیاسی آن، چقدر در بازسازی خود موفق بوده و آیا در حال​حاضر هم چنان حیات سیاسی دارند یا نه؟

جریان اصلاح​طلبی در جامعه ما پایگاه اجتماعی دارد، اگرچه بعد از بحران اخیر این پایگاه لطمه دیده است. اشتباه آقای موسوی این بود که در همان ابتدا راه خود را از غرب​گرایان و ملی​گرایان به صراحت جدا نکرد، لذا شعارهای روز قدس پیدا شد. این امر باعث شد که مردم متدین کم​کم راه خود را از ایشان جدا کردند. مهم​ترین کار رهبری یک حرکت اجتماعی این است که اهداف خود را به روشنی اعلام کند و از گروه​های منحرفی که صرفاً به خاطر دشمن مشترک با او همراه شده​اند به عنوان ابزار استفاده نکند و از آن​ها تبری جوید. آقای موسوی این کار را نکرد یا ضعیف انجام داد و کم​کم رهبری این حرکت به دست دیگران افتاد و هر کس از ظن خود یار این حرکت شد و عده​ای نیز از این نقطه ضعف ایشان برای هل دادن وی به سمت ضد انقلاب به نحو احسن استفاده کردند.

احزاب منتسب به جریان اصلاح​طلبی برای احیای خود لازم است موضع خود را در قبال رفتار آقای موسوی در بحران اخیر به صراحت بیان کنند و راه خود را به روشنی اعلام نمایند.  

ادامه حضور جریان اصلاحات در انتخابات آتی را چگونه می​بینید؟ این حضور از منظر شما مشروط به انجام چه اعمال و تجدید نظرهایی است؟ به عبارت دیگر جریان اصلاح​طلب برای توانایی عبور از فیلتر شورای نگهبان و توانایی کسب آرای مردم چه باید بکند؟

فکر می​کنم غیر از آقای موسوی و شاید آقای کروبی بقیه افراد نباید مشکلی داشته باشند. اتهاماتی که بر اساس استراق سمع از جلسات خصوصی آن​ها یا اعترافات زندان به آن​ها وارد شده، نمی تواند ملاک باشد. در جلسات خصوصی خیلی حرف​ها گفته می شود. اساساً یکی از اشتباهاتی که در این بحران رخ داد تحلیل حوادث بر اساس کارهای اطلاعاتی و نه وقایع موجود بود. اگر شورای نگهبان بخواهد سخت​گیری​های بی جا بکند، به دخالت رهبری امیدوارم. البته ترکیب شورای نگهبان نسبت به گذشته بهتر شده است.

نظر شما درباره ملاقات گروهی از نمایندگان اقلیت مجلس با آقای خاتمی چیست؟

کار خوبی بوده و در جهت رهنمود رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حد اقلی انجام شده است. اصولگرایان هم خوب است با ایشان دیدار و مسائلشان را مطرح کنند. البته آقای خاتمی لازم است نظر خود را درباره رفتار آقای موسوی در بحران اخیر به صراحت بیان کنند تا بر همگان روشن شود که راه ایشان غیر از راه آقای موسوی است. آقای خاتمی به رفتار خشونت آمیز بعد از انتخابات با معترضان انتقاد داشتند که رهبری هم به برخی موارد آن اشاره کردند و خواستار رسیدگی و اصلاح فوری شدند. لذا اتهامی متوجه ایشان نیست. شروط ایشان هم شروط عادلانه​ای است. تعیین تکلیف سریع​تر زندانیان سیاسی، اجرای کامل قانون اساسی و انتخابات آزاد همیشه مورد توجه نظام جمهوری اسلامی بوده است.

جناح اصولگرا در چه وضعیتی قرار دارد؟ اگرچه در حال حاضر حضور اصول گرایان در انتخابات آتی بی رقیب به نظر می​رسد اما عده​ای تلاش دارند برخی اختلاف​نظرها در میان آن​ها را مرزبندی​هایی تصویر کنند. به نظر شما این مرزبندی ها چه خواهد بود و سرنوشت آن​ها در آینده چه خواهد شد و با چه رویکردی از سوی مردم مواجه خواهد شد؟  

اصول گرایان چاره ای جز این که در انتخابات آتی دو فهرست بدهند ندارند. به عنوان مثال چگونه ممکن است نام آقای سیدرضا اکرمی در کنار نام آقای رسایی در یک فهرست قرار گیرد در حالی که برداشت آن​ها از اصل ولایت فقیه یا آزادی بیان از زمین تا آسمان متفاوت است؟ البته تلاش هایی که برای وحدت اصولگرایان بر محور جامعتین صورت می​گیرد خوب است اما آقایان مشایی و احمدی​نژاد تمکین نخواهند کرد و فهرست مجزا از افراد گوش به فرمان خواهند داد.

با توصیفی که شما از وضعیت حضور اصلاح​طلبان و اصولگرایان در آینده سیاسی کشور دارید، بنظرتان رقابت اصلی در انتخابات مجلس نهم میان چه گروه​هایی خواهد بود؟

رقابت اصلی میان اصولگرایان منتقد دولت و حامی دولت خواهد بود و اگر مشارکت مردم در سطح بالایی باشد، دسته اول پیروز میدان خواهند بود.

این که گفته می​شود نمی​توان به جز یک سلیقه برای همه سلیقه​ها انواع محدودیت​ها را ایجاد کرد، چقدر منطقی و بر آمده از فضای کنونی حاکم بر کشور است؟

این حرف درستی است. نگاهی به صدا و سیما و رفتاری که در روزهای منتهی به ۹ دی داشت، این مطلب را ثابت می​کند. یک گروه خاص که تعدادشان از انگشتان دو دست تجاوز نمی​کند، می​توانند هرچه دوست دارند بگویند و طرف مقابل حتی حق دفاع از خود را ندارد. به نظر من رفتار رسانه ملی در آن روزها به نفع آقایان موسوی و کروبی تمام شد.

دولت در این زمینه چه نقشی داشته است؟ چه در زمینه فراهم آوری فضایی برای ارائه دیدگاه​ها در فضای سیاسی و رسانه​ای کشور و چه در زمینه پذیرش دیدگاه مشورتی نخبگان؟

دولت همدست و همکار این جریان است اگرچه در مصاحبه​ها می گویند در ایران آزادی مطلق است. در زمینه پذیرش دیدگاه مشورتی نخبگان، البته در شوراها و کارگروه​های مختلف از نظرات نخبگان استفاده می​شود، اما در مسائل اساسی می​دانید که آقای احمدی​نژاد اگر به نظریه​ای رسیده باشد، یا آقای مشایی نظری داشته باشد، آن قدر بر آن پافشاری می​کند تا نظر خودشان پیاده شود. رهبری چون می​دانند رئیس​جمهور از نظر خودش کوتاه نمی​آید معمولاً دخالت نمی​کنند. نمونه آن قانون هدفمند کردن یارانه​هاست. آن چه که اکنون در حال اجرا شدن است، چه خوب و چه بد، قانون مجلس نیست؛ بلکه آن چیزی است که آقای احمدی​نژاد از ابتدا بر آن اصرار داشت که اکنون فرصت توضیح آن نیست. نمونه دیگر قانون عفاف و حجاب است که ایشان با مصاحبه تلویزیونی خود آن را هوا کرد. نمونه دیگر مسئله مکتب ایران، به جای مکتب اسلام است که دیدیم علی​​رغم مخالفت همه نخبگان، این دو نفر بر آن پافشاری می​کنند و اکنون نیز تصمیم دارند منشور نوروز تهیه کنند. آیا نوروز از آرمان​​های انقلاب اسلامی است؟ و عجیب است که فتنه اخیر را دستاویز و پوششی برای اجرای اینگونه افکار خود کرده و غیرت مردم متدین را می​رانده​اند. به طوری که اگر این کارها در زمان دولت اصلاحات انجام می​شد، دمار از روزگار آن دولت در می​آوردند.

ارزیابی​تان از به وجود آمدن تغییراتی در فضای سیاسی کشور با ابتکار دولت چیست؟ به نظر شما در سال آینده شاهد چه اقداماتی از سوی جریان دولتی در زمینه​های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستیم.

به طور کلی تز دولت یعی آقایان مشایی و احمدی​نژاد این است که آن چهارده میلیون نفری را که به آقای موسوی رأی دادند، باید جذب کنند. تسامح و تساهلی که در حوزه فرهنگ و در مواردی مانند فیلم​های سینمایی، ورزش بانوان و مسئله حجاب و اظهار نظر درباره موسیقی و مکتب ایران می​بینیم ناشی از همین تز است. البته این کار مصداق استفاده از وسیله نامقدس برای هدف مقدس است و مصداق «هدف وسیله را توجیه می​کند» که خلاف اصولگرایی است. از این نظر این​ها به اصلاح​طلبانی که قائل به تسامح و تساهل در فرهنگ و آزادی​های اجتماعی هستند نزدیک شده​اند و نوعی پیوند میان دولت و بخشی از اصلاح​طلبان برقرار شده است. در زمینه سیاسی در سال آینده دولت تلاش شدید خواهد کرد که مجلس نهم را در دست بگیرد و همین مقدار اندک مزاحمتی هم که مجلس هشتم برای آن دارد، وجود نداشته باشد و این بسیار خطرناک است. اساساً دولت نباید در کار انتخابات مجلس دخالت داشته باشد، چون مجلس ناظر بر دولت است و هیچ نهادی نباید ناظر بر خود را خود انتخاب کند، خصوصاً که دخالت دولت نمی​تواند خالی از بهره​گیری از قدرت خود باشد.

با توجه به این که شما عضو هیأت​ نظارت بر مطبوعات هستید، به نظر شما برای اجرای نظر فقهی اخیر مقام معظم رهبری درباره منع غیبت و تهمت در سایت​ها و رسانه​ها چه باید کرد؟ اتهاماتی را که در سال گذشته راجع به افراد مختلف در سایت​ها مطرح شده است چطور می​توان جبران کرد؟
قانونی در مجلس تصویب شد که قانون مطبوعات را به خبرگزاری ها و پایگاه​های اطلاع رسانی اینترنتی تعمیم می​دهد. اگر این قانون درست اجرا شود، بخش اعظم این مشکل حل خواهد شد. هیأت نظارت بر مطبوعات اجرای این قانون را در دستور کار خود دارد. اما اتهاماتی که پس از انتخابات سال گذشته راجع به افراد مختلف در سایت​ها مطرح شده است، آنقدر زیاد بوده که فکر نمی​کنم قابل جبران باشد، فقط باید امیدوار به مغفرت الهی باشیم. البته در صورت اجرای آن قانون اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد یا مدعی العموم طرح شکایت کند، طبعاً پیگیری خواهد شد.

فکر می کنید چه عواملی منجر به مردودی نخبگان سیاسی می​ شود و این نخبگان در دهه چهارم انقلاب که دهه عدالت و پیشرفت نام گرفته است، چه وظایفی بر عهده دارند؟

نخبگان سیاسی در صورتی که برخی آرمان​های مسلم انقلاب اسلامی را انکار کنند یا اقدامی علیه آن انجام دهند مردود خواهند بود. در دهه چهارم هم مانند دهه​های قبلی وظیفه دارند که مراقبت کنند که انقلاب از مسیر عدالت، آزادی، استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و از مسیر معنویت و اخلاق و به طور کلی از مسیر اسلام خارج نشود و مراقب نفوذ فرصت​طلب​ها باشند و مواظبت کنند که انقلاب به دست نااهلان نیفتد، از نفود اندیشه​های بیگانه و تجددگرایی افراطی جلوگیری نمایند و مهم​تر از همه مراقبت کنند که خلوص نیت​ها تبدیل به خودخواهی​ها و هواهای نفسانی نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد