سربازی چون میثم تمار

ولایت سربازی چون میثم تمار می خواهد نه مختار که ...

سربازی چون میثم تمار

ولایت سربازی چون میثم تمار می خواهد نه مختار که ...

اگر پدرم رئیس‌جمهور شود قانون اساسی را برای کاهش قدرت رهبری تغییر

اظهارات‌ گستاخانه مهدی‌هاشمی ‌در سال84
اگر پدرم رئیس‌جمهور شود قانون اساسی را برای کاهش قدرت رهبری تغییر خواهد داد

مهدی هاشمی رفسنجانی که از شهریور ماه سال گذشته از کشور متواری است، سال 84 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نهم در گفت‌وگویی اظهارات هتاکانه‌ای علیه نظام و رهبری مطرح کرده بود که نسخه‌ای از آن به‌تازگی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفت.

بخش‌هایی از این مصاحبه هتاکانه در قالب گزارشی که باربارا اسلاوین خبرنگار معروف امریکایی روزنامه یوس ای تودی منتشر کرد. خبرنگار این روزنامه که پرتیتراژترین روزنامه امریکایی است، در گزارش خود تلاش کرده با استفاده از سوابق تاریخی و گفت‌وگو با برخی فعالان سیاسی متمایل به جریان تجدیدنظرطلب می‌کوشد نشان دهد که هاشمی تغییر کرده و در ضمن مواردی مانند اصلاح رابطه با امریکا و همچنین ایجاد یک جریان مؤثر در مقابل اصولگرایان و حتی تضعیف و تحدید اختیارات رهبری تنها از عهده او بر می‌آید.

در این گزارش که در تاریخ 2/6/2005 در یواس‌ای تودی با عنوان "ایران دوباره به کاپیتان باتجربه رو می‌آورد"، منتشر شده، اظهارنظرهایی از مهدی هاشمی نقل شده که علی‌رغم گذشت بیش از پنج سال و انتشار آن‌ها در پرتیراژترین روزنامه امریکایی، هیچ‌گاه این اظهارات گستاخانه از سوی مهدی هاشمی تکذیب نشد.

گزارش‌نویس این روزنامه امریکایی در بخشی از گزارش خود نوشت: «پسرش مهدی هاشمی می گوید پدرش می خواهد "مسئله آمریکا را حل کند زیرا اگر وی مسئله آمریکا را حل کند، همه مشکلات ایرانیان به این ترتیب حل شده است."»

اسلاوین در بخش انتهایی گزارش اضافه می‌کند: "پسرش در یک مصاحبه در هفته گذشته در همین جا می گوید خانواده نمی خواهد رفسنجانی دوباره نامزد انتخابات شود زیرا اکنون خانواده همه چیز دارد اما این ایران است که دوباره به وی نیاز دارد."

این گزارش‌گر امریکایی ادامه می‌دهد: «پسر رفسنجانی می گوید اگر پدرش به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، قانون اساسی ایران را به منظور کاهش قدرت رهبری معظم دینی تغییر خواهد داد و آنرا تبدیل به یک نقش تشریفاتی برابر با "شاه انگلیس" خواهد کرد. هاشمی می گوید فقط پدرش می تواند مانع از گم شدن ظواهر پلورالیستی باوجود یک گروه کوچک نخبه پشت گرم به مذهب شود. وی ادامه می دهد: "اگر پدرم نامزد ریاست جمهوری نشود، کشور تحت حاکمیت یک گروه درخواهد آمد و بعد از آن ما هیچ انتخابات آزادی نخواهیم داشت.»

در این گزارش ضمن یادآوری ادعاهایی که در طول سال‌های پایانی دهه 70 برای تخریب هاشمی در رسانه‌های جریان تجدیدنظر طلب بیان می‌شد، نقل قول‌هایی را منتشر کرده تا نشان دهد که هاشمی با آن روزها تفاوت دارد و در عین حال، تنها او برای برخی اقدامات خاص نظیر آنچه که مهدی پسرش می‌گوید، توانایی دارد.

در ابتدای این گزارش آمده است که "به شکلی یکی از پیچیده ترین مسیرهای روابط ایران و آمریکا به وی(هاشمی رفسنجانی) ختم می شود. رفسنجانی در مصاحبه با بهروز مهری خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: آزاد کردن اموال ایران از توقیف "بهترین نشانه مثبت" آمریکا در قبال ایران و شروع مذاکرات خواهد بود."

اکنون رفسنجانی در معرض بازگشت دوباره به قدررت قرار دارد. اگرچه وی با بازگشت به قدرت موافقت نکرده اما وی پیشتاز مورد توافق عام در انتخابات ریاست جمهوری 17 ژوئن است. پسرش مهدی هاشمی می گوید پدرش می خواهد "مسئله آمریکا را حل کند زیرا اگر وی مسئله آمریکا را حل کند، همه مشکلات ایرانیان به این ترتیب حل شده است."

یک روحانی میانه رو از یک خانواده پسته کار در رفسنجان، منطقه ای در جنوب مرکز ایران (ایرانی ها معمولا قسمتی از نامشان را نام شهرشان تشکیل می دهد) یک شخصیت محوری ربع قرن گذشته ایران بوده است. وی سیاستمداری ماهر است که از قدرت مهارت و شانس برای تبدیل شدن به قدرتمندترین شخصیت ایران استفاده کرده است.


خانواده رفسنجانی در پیش بینی بازگشت وی تنها نیستند. ناصر هادیان یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می گوید رفسنجانی در زمان طوفانی شدن دریا، ناخدایی باتجربه  است. رفعت بیات یک عضو مستقل پارلمان ایران از استان زنجان درغرب تهران، رفسنجانی را یکی از ارکان انقلاب، بسیار شجاع و  تیزهوش می داند که می تواند با تهدیدات داخلی و خارجی مقابله کند.

در عین حال کدیور می گوید اولین روزنامه اصلاح طلب به نام "سلام" در دوره رفسنجانی و ریاست جمهوری وی ایجاد شد و نظام چنگ اندازی بر عرصه فرهنگی و زندگی خصوصی شهروندان را در این دوره کمتر کرد. کدیور می گوید: رفسنجانی از محافظه کاران بهتر است. وی و دیگر اصلاح طلبان معتقدند که فقط رفسنجانی آن اندازه قوی است که بتواند وزنه تعادلی در مقابل خامنه ای و راستگرایان دیگری که بعد از سد شدن ورود اصلاح طلبان به پارلمان در انتخابات سال گذشته، قدرت را در پارلمان گرفتند، باشد.

محمد عطریانفر مدیر مسئول شرق، یک روزنامه با تمایلات اصلاح طلبانه که به شدت از نامزدی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند،می گوید: تنها گزینه ای که قادر است ایران را به سمت میانه رو ببرد، رفسنجانی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد