سربازی چون میثم تمار

ولایت سربازی چون میثم تمار می خواهد نه مختار که ...

سربازی چون میثم تمار

ولایت سربازی چون میثم تمار می خواهد نه مختار که ...

چرا غرب ایران را تحریم می کند؟

پاسخ نشریه «گلوبال ریسرچ» به سوالی مهم درباره مقابله با ایران
ایران همچنان بر این موضع خود که برنامه‌های هسته‌ای ایران جنبه تحقیقاتی و صلح آمیز دارد تاکید دارد و بار‌ها صریحا اعلام کرده برنامه هسته‌ای ایران جنبه تسلیحاتی ندارد. به نظر می‌رسد ترس دولتمردان ایالات متحده به دلیل دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای نیست بلکه نگرانی اصلی ایالات متحده بیشتر به این دلیل است که ایران به منبع انرژی دیگری غیر از نفت دست پیدا کند.

«تیلر لوکا» تحلیل گر نشریه گلوبال ریسرچ، عمل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و تحریم‌های همه جانبه علیه ایران را ناشی از ترس آمریکا از دستیابی ایران به منبع انرژی دیگری به غیر از نفت می‌داند. وی معتقد است که دولتمردان آمریکا برای پیشبرد اهداف خود نیاز به همراه ساختن کشورهای بسیاری دارند که هنوز در این یک سال برای جذب حداکثری دولتمردان دیگر کشور‌ها ناکام بوده‌اند.

**************

در روز چهار شنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۱۲ در ساعت اوج ترافیک تهران یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «مصطفی احمدی روشن» ترور شد. مقامات رسمی ایران اعلام کردند که دو مرد سوار بر موتور سیکلت با چسباندن یک بمب به ماشین حامل وی، این دانشمند ۳۲ ساله و محافظش را کشتند. این برای چهارمین بار است که دانشمندان هسته‌ای در ایران مورد سوء قصد واقع می‌شوند.

مقامات ایرانی اعلام کردند علی رغم ترور‌های صورت گرفته، برنامه هسته‌ای ایران متوقف نمی‌شود و این ترور‌ها نمی‌تواند از دست یابی ایران به انرژی هسته‌ای صلح آمیز ممانعت به عمل آورد. مقامات رسمی ایران معتقد هستند که عاملین اصلی ترور دولتمردان اسرائیل و ایالات متحده هستند؛ در واقع دو دولتی که بار‌ها علیه ایران و برنامه‌های هسته ایران موضع گرفته و علیه دولتمردان ایران هم صدا بوده‌اند.آمریکا هرگونه دخالت خود در این ترور را رد کرده است و اسرائیل بی‌آنکه موضعی بگیرد در آماده باش قرار گرفته است.

علی رغم تمامی شک و شبهه‌هایی که غرب علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران به راه انداخته است ایران همچنان بر این موضع خود که برنامه‌های هسته‌ای ایران جنبه تحقیقاتی و صلح آمیز دارد تاکید دارد و بار‌ها صریحا اعلام کرده برنامه هسته‌ای ایران جنبه تسلیحاتی ندارد. 
به نظر می‌رسد ترس دولتمردان ایالات متحده به دلیل دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای نیست بلکه نگرانی اصلی ایالات متحده بیشتر به این دلیل است که ایران به منبع انرژی دیگری غیر از نفت دست پیدا کند.

کشورهای وارد کننده نفت در حال تصمیم گیری در برابر این مساله هستند که بین فرونشاندن عطش خود از نفت ایران و تحریم نفت ایران یکی را برگزینند. اتحادیه اروپا به مانند ایالات متحده برنامه تحریم ایران را در پیش رو دارد و به مانند ایالات متحده از چین و هند نیز این درخواست را دارد که به برنامه پیشنهادی آن‌ها برای تحریم ایران بپیوندند. هرچند که هند خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد که از این قبیل برنامه‌های پیشنهادی برای تحریم ایران استقبال کند. هند در صورتی که سازمان ملل متحد تحریم علیه ایران را الزام آور کند امکان دارد به برنامه‌های تحریم علیه ایران بپیوندد.

چین بزرگ‌ترین وارد کننده نفت ایران است. در تمامی این ماه‌ها آشکارا تحریم‌های ایالات متحده را رد کرده است. اگرچه نفت برای چین بسیار مهم است اما نکته اصلی اینجاست که چین در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار در کشور ایران سرمایه گزاری کرده است. اگر چه بعضی منابع اعلام کرده‌اند که اگر اکثر کشور‌ها به تحریم علیه ایران بپیوندند باز هم  احتمال کمی وجود دارد که چین نیز در ‌‌نهایت به این تحریم‌ها بپیوندد.

در حالی که آمریکا برنامه‌های تحریم علیه ایران را مصرانه ادامه می‌دهد هنوز خیلی روشن نیست که آیا در آینده قادر خواهد بود که حمایت و پشتیبانی اکثر کشور‌ها را برای متوقف ساختن برنامه‌های هسته‌ای ایران بدست آورد یا خیر. چرا که دولتمردان آمریکا برای پیش بردن اهداف خود نیاز به همراهی کشورهای بسیاری دارند که به نظر می‌رسد در یکسال گذشته در زمینه همراه کردن دیگر کشور‌ها با خود ناکام بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد